Kostråd

Kosten har stor betydelse för vår hälsa. Vår kropp mår bäst av färska ekologiska grönsaker, bär och frukt. Ät så naturligt som möjligt!

Enligt Ayurveda behöver vi äta efter vår unika konstitution, så det går inte att ge generella råd som passar alla. Vi behöver också variera kosten med årstid, tid på dygnet, klimat och väder. Det är viktigt med regelbundna måltider! Ät bara när du är hungrig, tvinga dig aldrig till att äta. Om man skulle ge ett generellt råd så är det att äta så mycket lokalt producerade grönsaker som möjligt.

Växtbaserad kost förebygger sjukdom effektivt genom att minska intaget av carcinogener, föroreningar, mättat fett, kolesterol och andra skadliga ämnen som finns i animaliska produkter, liksom genom att öka intaget av antioxidanter, fytonutrienter, fibrer och andra ämnen som minskar sjukdomsrisk.

Tarmflorans betydelse

Tarmbakterierna påverkar oss mycket mer än man tidigare trott – både fysiskt och psykiskt. Magen och tarmarna är ett kraftcentrum där vi hämtar näring och energi ur maten. Hur väl det fungerar beror till stor del på tarmfloran. Därför är det viktigt att ge rätt näring via maten så att vi främjar hälsosamma tarmbakterier. Dessa stärker immunförsvaret, producerar nyttiga fettsyror och vitaminer, ökar cancerskyddet och behövs för hormonproduktionen. Att ha en dålig mångfald bakterier i tarmen är länkat till fetma, diabetes, allergier, IBS och autoimmuna sjukdomar. Tarmfloran mår bäst av grönsaker, gärna råa. Men den behöver en stor variation av naturliga födoämnen som inte har processats.

Kosttillskott

Vi rekommenderar tillskott av Vitamin D, Selen och Omega 3. Det är vanligt med brist på dessa i Skandinavien. I stället för Selen kan man äta 2-3 paranötter varje dag. Om man äter mycket fet fisk behöver man inte tillskott av Omega 3. Vitamin D däremot behöver alla i norra Europa ta under större delen av året. Med dr Mats Humble som forskar på vitamin D rekommenderar 2000 IE dagligen. Vitamin D och selen är viktiga bl a för immunförsvaret. Omega 3 är viktigt för hjärnan och hjärtat.

Undvik
  1. Antibiotika – slår ut 90% av tarmfloran, tar 1-12 månader att bygga upp igen
  2. Skräpmat – är ensidig, består till största delen av soja, majs, vete, kött och socker.
  3. Tillsatser i maten – emulgeringsmedel, konserveringsmedel, färgämnen etc förstör tarmfloran.
  4. Att äta ensidigt – tarmfloran behöver mångfald!
  5. Transfetter – finns i bl a kakor, kex, glass, chips och godis.
  6. Söta drycker – socker och sötningsmedel hämmar många mikrobers tillväxt och funktion.
  7. Stress – påverkar tarmflorans sammansättning. Ät i lugn och ro!

Fredagsmys

Vad gör man då om man ändå vill äta något ”onyttigt”? Det bästa är att äta allt onyttigt på samma gång och inte så ofta, t ex lördagsgodis eller fredagsmys.

%d bloggare gillar detta: